Author: Unknown
•10:19 AM

''APABILA memasuki 10 hari terakhir dalam bulan Ramadan, Rasulullah SAW selalu menghidupkan malam, membangunkan keluarga dan mengetatkan ikat pinggangnya.''

Hadis daripada Siti Aisyah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim itu memberi isyarat tentang adanya sunnah Rasullullah yang khusus dalam menghadapi sepuluh hari terakhir bulan suci Ramadan.

Pada hari-hari itu, Rasullullah biasa menghidupkan malam dan mengisinya dengan berbagai macam kegiatan ibadah yang menunjukkan taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah SWT. Rasullullah juga mengajak isteri dan keluarganya serta para sahabat untuk melakukan kegiatan yang sama. Inilah yang disebut dengan kegiatan Iktikaf Asyrul - Awahir.

Iktikaf, seperti dijelaskan di dalam al-Quran surah Al-Baqarah ayat 187, adalah berdiam diri di masjid melakukan kegiatan ibadah dan taqarrub kepada Allah SWT. Selain itu, dalam beriktikaf, kita diharapkan melakukan kegiatan muhasabah terhadap perkara-perkara yang lalu.

Melalui cara itu kita akan melihat kekurangan dan kelemahan diri, untuk kemudian berusaha memperbaikinya diri, meningkatkan kualiti keimanan dan ketakwaan, memperbaiki hubungan dengan Allah SWT mahupun dengan sesama manusia.

Dalam beriktikaf, kita akan menjalankan kegiatan taqarrub seperti berdoa, bertasbih, bertahmid, bertakbir, tahlil, istighfar, membaca dan memahami ayat-ayat al-Quran. Kita juga dianjurkan untuk mempelajari sunnah Rasullullah, menunaikan solat sunat seperti tahajud, taubat, hajat atau mendengarkan ceramah dan tazkirah.

Dalam beriktikaf kita boleh melakukan kegiatan-kegiatan tambahan yang memperkuat kesedaran diri kepada Allah SWT mahupun kepada sesama manusia.

This entry was posted on 10:19 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: